Strategisk riskhantering

Strategisk planering syftar till en långsiktig plan som skall ta företaget vidare till en önskad ny position på marknaden som kan generera ökad avkastning. I valet av strategisk inriktning, uppkommer osäkerhet, eftersom andra riktningar måste väljas bort och det först i efterhand visar sig om satsningen blev framgångsrik.

Det förtjänar påpekas att man måste skilja på strategisk planering och implementering av den nya strategin. Det är en sak att ta fram en plan som beskriver hur organisationen kan ta en ny position, men något helt annat att faktiskt genomföra planen och ta organisationen till den önskade marknadspositionen.

När företaget valt en lämplig strategi, ökar osäkerheten igen när det gäller möjligheterna att faktiskt nå målen. Företaget påverkas av förändring både utifrån och genom interna krafter. Planeringen kommer att behöva ändras, liksom den interna organisationsstrukturen för att hantera dessa förändringar. Oplanerade taktiska åtgärder är alltid nödvändiga vid implementationen av en ny strategi.

Hela vägen från det inledande vägvalet, genom implementering till utvärdering av resultatet, måste företaget hantera osäkerhet. När ledningen analyserar de faktorer som skapar osäkerhet upptäcker man en mängd frågor, från makroekonomisk påverkan till små detaljproblem som samverkat på ett sätt som inverkat menligt. Hela vidden av faktorer innebär potentiella risker som kan påverka den nya strategin.

För att säkerställa att företaget når sina mål måste man hitta vägar att hantera dessa risker. Med begränsade resurser, är det väsentligt att ledningens kunskaper om de strategiska risker som kan hota företagets verksamhet ökar. Det är de som måste prioriteras.

När de väsentliga strategiska riskerna identifierats är det nödvändigt att vidta de förebyggande åtgärder som minskar osäkerheten om den valda inriktningen och därigenom ökar möjligheterna till långsiktig framgång.